Sunday, August 23, 2009

Selamat Berpuasa

Selamat berpuasa...rasanya xterlambat lg nk wish kan...baru hari ke-3 puasa.

Aku puasa ngn Jus Mate 5 (aku amik mama aku nye stok skit..stok aku da abis belum order lg)...ok la so far, siap smlm aku boleh kemas umh,sapu sampah, basuh baju (ngn tgn ok!), sental bilik air...jaga ank aku yg kian lasak (HUH..penat mama, sayang..)..ptg kol 3 aku wat puding caramel atas permintaan mama aku...

Penat mmg la penat, tp kalo xpuasa pun aku penat gak,tp ni puasa...kire ok la tu kan?

Time berbuka tu aku mkn kurma sebiji then balun air byk giler...haus sesangat...mkn tu cam biasa la...mkn gak nasi (nasi sikit,lauknye byk huhu).

Aku masih xnk timbang lg berat aku...tunggu la bila aku puas hati.

To date, berat aku hilang 6kg sejak 2 bln penggunaan (slow kan?ye la aku kan amik suntikan perancang,mmg la)

ada ke sesape nk resepi puding caramel? hahah...camno nk diet kalo mkn teloq byk?gula pun byk wooo...tp kalo teringin, rasa skit da la..buat lepas gian.


Puding Caramel

Bahan A
-Telur 10 biji
-Gula 8 sudu besar
-Susu cair 1 tin
-Air kosong/putih 1 tin (tin susu cair td)
-Esen vanila 1 sudu

Bahan B
-Gula 10 sudu

Cara2
1. Masukkan susu & gula dlm periuk dan panas kan atas api perlahan kacau smpi gula larut.ketepikan sebentar bagi sejuk skit.
2.Masukkan telur & esen vanila dlm 1 & pukul perlahan2 smpi sebati. Pastu masukkan air n kacau lg.
3.Bile da puas hati, tapis adunan ke dlm loyang (utk elak ketulan n lubang2 udara dlm puding).
4.Kukus adunan selama 30 min dgn api sederhana.
5.Sambil kukus tu bolehla buat kuah gula dia...panaskan gula dlm kuali (jgn bubuh air ye)biar smpi kaler dia berubah jd keperangan baru letak air sikit demi sedikit...kacau smpi puashati...jgn cair sgt jgn pekat sgt...
6.tuang gula td pada puding n sejukkan dlm peti kalo suke..

No comments:

Post a Comment