Wednesday, August 12, 2009

Cara Pengambilan Jus Mate 5 Semasa Berpuasa

Cara pengambilan Mate 5 semasa berpuasa



Sahur :

Bangun awal dan bersahur dengan Mate 5, sementara menanti waktu Imsak minum air kosong sebanyak mana yang mampu.



Berbuka :

Minum air kosong dulu segelas dua untuk mengelakkan makan banyak nanti. Kemudian makan dalam kuantiti yang sedikit, dengan kata lain berhenti sebelum kenyang. Ikut sunnah gitu.


Jika anda mempunyai berat melebihi 100kg boleh minum Jus Mate 5 untuk kali yang kedua selepas terawikh atau sebelum tidur.


Soalan 1:

Saya tak larat nak minum Mate 5 dengan air sejuk pagi-pagi. Apa harus saya buat?


Jawapan

Tak perlu ambil Mate 5 dengan air sejuk. Boleh bancuh dengan air kosong pada suhu bilik.


Soalan 2:

Bolehkah saya ambil mate 5 sebelum tidur kalau tak nak ambil semasa sahur?


Jawapan

Boleh. Pembakaran lemak masih berlaku walaupon semasa tidur tetapi untuk kesan maksimum adalah pengambilan diwaktu sahur kerana pada teorinya kita paling banyak menggunakan tenaga pada waktu siang. Jadi Mate 5 akan mengaktifkan pembakaran lemak utk ditukarkan kepada tenaga yang kita perlukan


Soalan 3:

Bolehkah saya ambil mate 5 semasa berbuka?


Jawapan

Seeloknya ambillah apa2 makanan dalam dalam kuantiti yang sedikit semasa berbuka. Selepas 2 jam atau sebelum tidur boleh lah ambil Mate 5.


Soalan 4:

Bolehkah saya ambil mate 5 dan makanan lain semasa bersahur?


Jawapan

Boleh, jika perlu. Bangun awal untuk bersahur. Ambil makanan dalam kuantiti yang sedikit. Setengah jam kemudian boleh ambil Mate 5 dan jangan lupa minum air yang banyak. Tapi lebih digalakkan jika boleh ambil Mate 5 semata2 semasa bersahur.

1 comment:

  1. Adakah kuantiti air susu akan berkurang jika kita mengambil jus mate 5?? Bagaimana cara terbaik untuk menggunakan jus mate 5 kalau masih ingin menyusukan bayi?

    ReplyDelete